Procuring entity image

- Konsultutredare Lex Sarah

För att delta gå till Kommers Annons eLite och registrera intresse. Du kan behöva skapa ett användarkonto på Kommers Annons eLite om du inte redan har gjort det.

1. Upphandlande myndighet eller enhet

Officellt namn
Helsingborgs stad
Nationellt organisationsnummer
212000-1157
Telefon
042-10 50 00
E-postadress
Gemensam upphandling
Nej
Typ av upphandlande myndighet eller enhet
Lokal myndighet
Organisationsroll
Upphandlare
Huvudsaklig verksamhet
Allmän offentlig förvaltning
Kontrakt tilldelas av en inköpscentral
Nej
Upphandlingen genomförs på uppdrag av annan myndighet eller enhet
Nej

2. Föremål

Titel
Konsultutredare Lex Sarah
Referensnummer
Beskrivning
Direktupphandlingen omfattar inhyrning av konsult för utredningsarbete av förvaltningens lex Sarah-rapporter. Konsulten ska utreda var femte lex Sarah-rapport under två års tid, vilket motsvarar cirka åtta rapporter per år. Uppdraget utförs till största del på socialförvaltningen. Avtalstiden är 24 månader med möjlighet till förlängning ett år. Avtalet upphör utan uppsägning. BESKRIVNING Lex Sarah är en del av det systematiska kvalitetsarbetet som bedrivas på socialförvaltningen. Syftet är att verksamheten ska utvecklas och att missförhållanden ska rättas till. Genom att utreda och åtgärda brister skapas större trygghet och högre kvalitet i verksamheten. Socialförvaltningen utreder årligen ungefär 40 lex-Sarahrapporter. Som en del i arbetet med att säkerställa och stärka kvaliteten i utredningarna vill förvaltningen komplettera det egna arbetet med en extern utförare. Syftet är att få ett särskilt utifrånperspektiv på såväl förekommande brister, dess orsaker och åtgärder som på handläggningen. Arbetet ska bedrivas enligt bestämmelserna om lex Sarah. Samverkan ska ske med ordinarie utredare, teamledare och stabschef. Förvaltningen vill, utöver de färdigställda utredningarna, från utföraren få en årlig rapport i december. Rapporten ska innehålla en analys av brister som uppmärksammats av utföraren i syfte att underlätta upptäckt av mönster och trender i förvaltningen och ge förutsättningar för att utveckla och säkra kvaliteten. Vidare ska utföraren var sjätte månad ha ett avstämningsmöte med stabschef.
Huvudsaklig CPV-kod
85321000-5 Administration inom socialtjänsten
Typ av kontrakt
Tjänster
Uppskattat värde
700 000,00
Information om delar
Inga delar
Ytterligare CPV-koder
85321000-5 - Administration inom socialtjänsten
Plats för utförande (NUTS-kod)
SE224 Skåne län
Avtalsperiodens start
2025-08-02
Avtalsperiodens slut
2026-08-02
Optioner används
Nej
Beskrivning av optioner

3. Juridisk, ekonomisk, finansiell och teknisk information

Rättslig grund
LOU
Miljökrav
Sociala krav
Innovationskrav
Skyddad verksamhet
Reserverad upphandling
Föremål för lagen om upphandlingsstatistik
Nej

4. Förfarande

Typ av förfarande
Direktupphandling
Direktupphandling
Ja
En elektronisk auktion kommer att användas
Nej
Påskyndat förfarande
Nej
Ett dynamiskt inköpssystem används
Nej
Information om dynamiskt inköpssystem
Upphandlingen avser ett ramavtal
Nej
Typ av ramavtal (om tillämpligt)
Sista dag då anbud eller anbudsansökan ska ha inkommit
2025-08-18
Anbud är bindande till
2026-02-18

6. Kompletterande information

Nationellt upphandlingsnummer
KA22651
Datum då annonsen skickades för publicering
2025-07-11
Ted annonsnummer